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miércoles, 25 de marzo de 2015

Savoia Marchetti SM.75/82



Avión de transporte italiano
Savoia Marchetti SM.75/82


El Savoia Marchetti SM.75 fue diseñado como respuesta una solicitud de crear un avión moderno para pasaje y carga para media y larga distancia. El aparato tendría que sustituir al SM.73 que ya estaba en servicio. En el diseño del nuevo SM.75 se mantuvo la configuración general del SM.73 pero se le dotó de un tren de aterrizaje retráctil para mejorar las capacidades aeronáuticas. Su fuselaje se construyó utilizando un marco de tubos de acero con revestimiento de tela y madera contrachapada mientras que las superficies de control se acabaron con madera contrachapada cubierta. La tripulación estaba compuesta por 4 hombres (5 en su versión militar) y en el fuselaje se acomodaban hasta 25 pasajeros. Sus cualidades, tanto al despegue (337 metros) como en el aterrizaje (280), le permitían actuar en aeródromos secundarios o improvisados.

El SM.75 estaba equipado con tres motores radiales Alfa Romeo 126 RC.34 que le proporcionaban 750 hp por motor. Otro lote de 11 aparatos fueron equipados con motores más potentes, Alfa Romeo 126 RC.18 de 14 cilindros y 860 hp, que fueron designados como SM.75bis.

La Regia Aeronautica (Real Fuerza Aérea Italiana) mostró interés por estos aparatos lo que desembocó en un desarrollo militar del aparato para su nuevo uso operativo. Se suprimieron las ventanas del pasaje y se instaló un puesto para una ametralladora dorsal para su autodefensa. Estos aparatos estuvieron equipados con tres motores Alfa Romeo 128 RC.21 y disponía de mayor capacidad de carga que su versión civil. Estos aparatos recibieron el nombre oficial de Savoia-Marchetti SM.82


Fuentes:
ANGELUCCI, E. “World Aircraft: World War II, Volume I Maidenhead, 1978
NEULEN, H. “In The Skies Of Europe: Air Forces Allied To The Luftwaffe 1939-1945

English version

The Savoia Marchetti SM.75 was designed in response a request to create a modern aircraft for passenger and cargo for middle and long distance. The device would have to replace the SM.73 already in service. In designing the new SM.75 the general configuration of SM.73 remained but was provided with a retractable landing improve aviation capabilities. Its fuselage was constructed using a steel tube frame with fabric covering and plywood while the control surfaces are finished with plywood deck. The crew consisted of 4 men (5 in its military version) and the fuselage accommodated up to 25 passengers. His qualities, both takeoff (337 meters) and landing (280), enabling it to act in secondary or improvised airfields.

The SM.75 was equipped with three radial engines Alfa Romeo 126 RC.34 that provided 750 hp motor. Another batch of 11 aircraft were equipped with more powerful engines, Alfa Romeo 126 RC.18 14-cylinder and 860 hp, which were designated as SM.75bis.

The Regia Aeronautica (Italian Royal Air Force) showed interest in these devices which led to a military development of its new operating system for use. Passenger windows were removed and a position for a dorsal gun for self-defense was installed. These devices were equipped with three engines Alfa Romeo 128 RC.21 and had greater capacity than civil version. These devices received the official name of Savoia-Marchetti SM.82




  SM.82 of  149 Gruppo T. "608-2"  This a/c took part in a raid against Manama, Bahrain in October 1940. It is indicated by White rhombus insignias on upper wing surfaces. Later it was transferred to 149 Hruppo T. and used as transport.

Sources:
ANGELUCCI, E. “World Aircraft: World War II, Volume I Maidenhead, 1978
NEULEN, H. “In The Skies Of Europe: Air Forces Allied To The Luftwaffe 1939-1945

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